Komunikace s miminkem

1356Se svým děťátkem se snažíme komunikovat dříve, než nám samo umí odpovědět, aspoň tedy co se řečových dovedností týká. Mnohé maminky promlouvají k miminku už v době, kdy je ještě v bříšku. Dítě si tak zvyká na jejich hlas. Může nám připadat, že miminko reaguje kopáním, větší aktivitou, na některé podněty.

Po narození je hlavním komunikačním způsobem miminka pláč.

  • Nejprve pláč značí nějaký problém, něco není v pořádku a miminko nám to dává najevo.
  • Později jsou rodiče schopni rozlišit různé druhy pláče a lépe tak odhadnou, co miminku schází.
  • Malé děti mohou plakat zejména ze sedmi důvodů:crying-aby-with-hands-on-head-300x256
    • něco je bolí (nejčastěji bříško, zuby)
    • mají hlad,
    • cítí se nepohodlně (mokrá plínka, zima, teplo, únava, …),
    • mají příliš málo podnětů (nudí se J )
    • mají příliš mnoho podnětu (velký hluk, hodně lidí, přetěžování,..)
    • chybí jim maminka (jsou osamocení),
    • zažívají pocit zklamání (u starších kojenců a batolat, když se jim něco nedaří).
  • Miminko své pocity neumí dát najevo jiným způsobem, snaží se je rodičům sdělit pomocí pláče, proto je potřeba na pláč miminka reagovat. Z tohoto pohledu je naprosto nevhodné nechat miminko tzv. vyplakat

Další možnost, jak miminko může komunikovat, je úsměv.

  • Vědomě se miminko začne usmívat přibližně ve věku 4 – 6ti týdnů. Rozzáří se, když se u něj objeví dospělý
  • Pro dospělého je téměř nemožné se neusmívat na usmívající se miminko 🙂
  • Pro dítě je to vlastně způsob jak u sebe dospělého udržet
  • Po půl roce věku si miminko začíná vybírat, komu svůj úsměv věnuje. Rozezná již totiž obličej svých nejbližších, ostatní často ignoruje.

DSC_4811I před nástupem řeči s námi tedy miminko komunikuje a samozřejmě rodiče komunikují s ním.

  • Je to důležité pro rozvoj vzájemného vztahu i vývoj dítěte
  • Hlas maminky zároveň pomůže miminko provést i nepříjemnými situacemi ve větším klidu a bezpečí
  • Je dobré miminku popisovat, co se děje, vykládat mu, že teď vyměníte plínku, oblečete tepláčky apod.
  • Pokud už nevíte, co miminku povídat nebo se necítíte dobře, když si s novorozencem normálně vykládáte (a nikdo vám neodpovídá), můžete sáhnout po knihách a strávit pěkné společné chvíle při předčítání.
  • Novorozenci bude nejspíš jedno, co čtete, já četla svoji knihu, román, jen nahlas. Kojence pak nejlépe zaujmou rytmické básničky nebo i písničky. Některé tipy najdete zde.
  • Zalovte v paměti po básničkách ze svých dětských let nebo si vyberte z velkého množství knih, které jsou na trhu. Sáhnete-li po leporelu, budete si je později moc prohlížet společně se svým miminkem.
  • Na miminko by se nemělo šišlat
  • Dospělý, který mluví na miminko, často zcela přirozeně zaujme ideální vzdálenost, aby na něj kojenec dobře viděl, mluví jednoduše, výrazně artikuluje, slova doplňuje mimikou a gesty, čímž je mluvené slovo pro miminko zajímavější a do budoucna srozumitelnější

talking-to-babies-makes-them-smarter-537x402Vývoj řeči

Několikaměsíční miminka začínají broukat a žvatlat. Je to instinktivní záležitost.

  • Kolem sedmého měsíce už kojenec začíná vytvářet zvuky vědomě a naučeně
  • V 8. – 10. měsíci se začíná objevovat zdvojování slabik a postupně i skutečná slova (baba, tata)

I když kolem roku dítě používá svá první slova (táta, ham, bác apod.), a v následujících měsících svoji slovní zásobu výrazně rozšiřuje až k asi třem stům slov ve dvou letech věku, jsou to dlouhé měsíce, kdy nám náš kojenec a malé batole chce něco říci, ale nedokáže dostatečně ovládat svá mluvidla. To vede často k frustraci, drobným konfliktům a nepochopení. Pomoci může znakování s miminky.

Znakování s miminky

  • Jde o způsob komunikace rodičů s kojenci a batolaty pomocí znaků – gest a mimiky.
  • Je to přirozený způsob, který částečně využíváme všichni (učíme děti mávat, tleskat, plácnout si, ukázat jak jsi veliký, tak tak všelijak apod.).
  • Při znakování s miminky dospělý doplní mluvené slovo znakem (pápá – zamává, spinkat – položí si hlavu na ruce apod.),
  • Dítě se nápodobou učí znaky a pomocí nich pak může vyjádřit své potřeby a komunikovat s dospělými.
  • Už od devíti měsíců mohou některé děti používat první znaky.

Více v informací o znakování s miminky se dozvíte zde.

Můj syn uměl mluvit velmi brzo, ani se nestihl pořádně „rozznakovat“, protože mnou nabídnuté znaky velmi brzy nahradil slovy. Přesto dlouho používal některé znaky pro dlouhá slova, nebo jako ujasnění slova (která zpočátku přece jenom zněla občas dost podobně, i když se za nimi skrývalo hned několik významů).

Dcera znakuje nyní a jsem naprosto nadšená, když mi dá najevo, že chce „ještě“, že vidí „jelena“, že chce jít do „vody“ apod.

Hanka Jeřábková

Hanka Jeřábková: Maminka Lukáška (4/2012) a Verunky (9/2014). Můj čas teď naplňují děti a bylo to tak, i než jsem měla své vlastní, protože jsem pracovala jako učitelka na základní škole a potom v dětské knihovně. I na rodičovské dovolené chci něco vytvářet, proto ráda vyrábím a vymýšlím pro své děti, a proto jsem se zapojila do projektu chevali-baby.cz. Baví mě knihy, deskové hry, výlety, sport.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.