Plochá noha

Baby-Feet-Inner-300x179Lidské chodidlo se mimo jiné skládá z příčné a podélné klenby. Ta vznikla v průběhu evoluce a slouží jako „odpružení“ těla při chůzi.

  • Dětská nožička klenbu nemá
  • Chodidlo je vyplněno tukovým polštářkem
  • Tento stav postupně ustupuje mezi 2. a 3. rokem
  • Na prohlídce u pediatra ve třech letech dítěte kontroluje lékař mimo jiné také klenbu chodidla
  • Klenba by měla být vytvořena nejpozději v předškolním věku
  • V případě potíží je dítě odesláno ke specialistovi – ortopedovi

Plochá noha

  • Je nejčastějším ortopedickým onemocněním
  • Příčinou je povolení vaziva v oblasti nohy
  • Vzniká díky více vlivům:
    • Dědičnost
    • Urychlování vývoje v dětství – stavění dítěte, které samo nestojí, chození s dítětem, které samo nechodí
    • Používání nevhodných pomůcek – chodítka, hopsadla
    • Nesprávná obuv
    • Přetěžování (např. při sportu)
    • Může vzniknout i v dospělosti – zejména díky přetěžování v zaměstnání, v těhotenství, nošením úzké obuvi na vysokém podpatku
  • Lidé s plochou nohou mohou trpět bolestmi nohou, případně i zad, dříve se unaví, jejich chůze je těžkopádnější

Prevence a náprava

  • Hlavní je vyhnout se rizikovým faktorům uvedeným výše (urychlování vývoje, přetěžování apod.)
  • Vhodné je cvičit a tím posilovat svaly nohy:
    • Stoupat na špičky
    • Kolébat se ze špiček na paty
    • Zvedat předměty ze země prsty u nohou
    • Více cvičení najdete na http://www.cviceni-je-hra.cz/
    • Vhodné cviky vám doporučí ortoped, rehabilitační lékař nebo fyzioterapeut
    • Přímo problematikou nohou se zabývá podiatr
  • Noha se posiluje také při bosé chůzi v podnětném prostředí – na nerovné ploše a na různých površích
  • Doma si můžete připravit cestu, u nás synem nazývanou nožičková trasa, kde za sebou dáte různé povrchy a budete chodit bosí
    • Využít můžete bublinkovou fólii, ručník, kobereček, vlnitou lepenku,
    • Můžete si vyrobit i další části bosého chodníku nalepením různých předmětů (např. kamínky různých velikostí, knoflíky, brčka, korkové zátky apod.) na karton nebo jinou podložku
    • Nový rozměr dostává bosý chodníček použitím sypkého materiálu v látkových pytlících – rýže, hrách, čočka, fazole apod.
  • Různé pomůcky, po kterých můžete vy i děti doma chodit lze i zakoupit (např. RootyRug, nášlapná dráha, Taktil kotouče, apod.)
  • Ortoped obvykle napíše vložky do bot, čímž ale neřeší příčinu, jen se snaží mírnit následek
  • Plochá noha může být jen důsledkem celkového oslabení středu těla a je proto vhodné se ve cvičení zaměřit i na tuto oblast

DSC_0920Vhodná obuv

  • U plochých nohou je jako jeden z rizikových faktorů zmiňována vhodná/nevhodná obuv, problém je, že se ani odborníci vždy neshodnout, co je pro nohu nejlepší
  • Dříve dostávaly děti botičky okamžitě, jak si poprvé stouply, aby jim zpevnily kotník a lépe se jim stálo a chodilo.
  • V dnešní době je obvykle doporučováno dětem nedávat boty zbytečně brzo – více o tom, kdy pořídit první botičky se dočtete v samostatném článku zde
  • Lékaři nejčastěji doporučovaná obuv by měla být kotníčková, nejlépe až do 3 let, měla by mít pevný opatek (ten drží patu, tak aby neklouzala bokem z podrážky), dobře sedět na nožičce.
  • Jsou ale odborníci z řad ortopedů a fyzioterapeutů, kteří mají zcela opačný názor: např. vyhlášený ortoped z Brna nedoporučuje do 3 let jakoukoliv podporu a zpevnění, ale nechat nožičku co nejvíc bosky, aby pracovala a sama posilovala. Pokud nějakou část těla při jejím vývoji „vyztužíte“, jak se má sama správně posílit? Připodobnit to můžeme k ortézám, mají své využití, ale jako dočasná podpora při nápravě nějakého problému. Zdravý člověk nenosí ortézy preventivně.
  • V případě ploché nohy (tedy u dětí starších 3 nebo až 5 let a dospělých) je často doporučováno nosit vložky do bot, které klenbu „podrží“. Někomu to může částečně  „pomoci“ protože noha začne vyztužení na vložce uhýbat a chůze se zlepší (ale vložek do bot se těžko zbavuje, často jsou pak už na celý život). Někdo však může reagovat obráceně a má tendenci ještě více došlapovat na vnitřní část nohy.
  • Ráda bych ještě podotkla, že v případě nějakých dalších problému s nohami (např. valgozní kotníky) je vhodné konzultovat s odborníky. (řešením může být třeba měkká, ohebná prostroná boty bota s opatkem)

Barefoot

  • V poslední době se u nás začíná prosazovat názor, že podporou noze nepomůžeme, protože jí nedáváme možnost se posílit.
  • Boty by měly plnit jen ochranou funkci a co nejméně bránit přirozenému pohybu nohy
  • Nejlepší pro nohu je bosá chůze, případně chůze v minimalistických (barefoot) botách, které se snaží co nejvíce bosé chůzi přiblížitI někteří lékaři a fyzioterapeuti jsou zastánci tohoto názoru
  • Mnoha lidem bosá chůze pomohla zlepšit jejich vady chodidel, zejména ploché nohy
  • Více o barefoot a minimalistických botech se dočtete zde

Hanka Jeřábková

Hanka Jeřábková: Maminka Lukáška (4/2012) a Verunky (9/2014). Můj čas teď naplňují děti a bylo to tak, i než jsem měla své vlastní, protože jsem pracovala jako učitelka na základní škole a potom v dětské knihovně. I na rodičovské dovolené chci něco vytvářet, proto ráda vyrábím a vymýšlím pro své děti, a proto jsem se zapojila do projektu chevali-baby.cz. Baví mě knihy, deskové hry, výlety, sport.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.