Strava kojící ženy

12

 

STRAVA PŘI KOJENÍ

Těhotným ženám se často říká, že „jedí za dva“. Ten pravý rozměr tato věta dostane po porodu, když maminka své miminko kojí.

Mateřské mléko

  • Uzpůsobuje se dle potřeb dítěte
  • Ze stravy matky jsou získávány živiny, které do mléka přecházejí
  • Strava může také ovlivnit jeho chuť
  • Pronikají do něj látky, které mohou způsobovat nadýmání, vyrážku, alergii apod.

Vyhýbání se alkoholu a omezení kofeinu asi nikoho nepřekvapí, ale co tedy vlastně každý den jíst a čím můžeme minku spíše uškodit?

 

Co jíst?26C5686400000578-3060508-Juicy_Eating_an_apple_before_going_shopping_causes_a_person_to_b-m-16_1430300399758

Kojení je pro maminku velká zátěž, proto je v tomto období obzvláště důležité dbát na zdravou a vyváženou stravu, která dodá potřebné živiny a taky energii.

  • Kojící žena má zvýšenou potřebu vitamínů a minerálních látek a taky vydá více energie
  • Oproti běžnému stavu by kojící žena měla sníst více bílkovin (masa, luštěnin), sacharidů (těstoviny, pečivo, brambory) i tuků (ryby, rostlinné oleje)
  • Hodně důležitý je pitný režim, protože s kojením odchází také hodně tekutin. Já si vždy ke kojení brala půl litru vody (no, často jsem zapomněla a pak se mi lepil jazyk na patro), protože ve chvíli, kdy jsem začala kojit, dostala jsem strašnou žízeň
  • Nejvhodnější k pití je čistá voda, nesycená jemně mineralizovaná voda, ředěné ovocné a zeleninové šťávy a džusy apod.
  • Výborné jsou vývary – dodají živiny, zasytí a zároveň dodají i tekutiny a podpoří laktaci
  • Pokud miminko netrpí na bolesti bříška nebo alergie není nutné se nějak omezovat a vynechávat běžné potraviny
  • Náročnější je, pokud miminko trápí koliky nebo se u něj objeví alergická reakce

Čemu se vyhnout?

Otázka za milion, na kterou bohužel neexistuje přesná odpověď. Obtíží, které je možné negativně i pozitivně ovlivnit stravou kojící ženy, je hned několik a reakce na jednotlivé potraviny jsou velmi individuální.

Obecně se kojícím ženám doporučuje omezit kofein a alkohol:

  • Kofein
    • Nachází se zejména v kávě, černém čaji, kolových a energetických nápojích
    • Působí jako stimulant a ovlivňuje centrální nervovou soustavu
    • Kofein prochází do mateřského mléka
    • Maminkám nejčastěji chybí káva, ale není nutné se jí zcela vzdát
    • Při kojení je vhodné nejprve vysledovat, zda miminko na kofein nějak reaguje – podráždění, nespavost.
    • Pravidlem je nedávat si kávu těsně před kojením, a v době, kdy by mělo miminko jít spátbigstock_Sad_woman_drinking_wine_in_the_5905780_0
  • Alkohol
    • Látka, která ovlivňuje vnímání
    • Proniká do mléka, ale v nízkém množství
    • Problém je zejména možná opilost matky z pohledu její schopnosti postarat se o dítě
    • Není nutné si ho zcela odepírat, sklenička piva nebo vína jednou za čas by na miminko neměla mít vliv, přesto je vhodné pozorovat reakce dítěte – např. zvýšenou podrážděnost

Nejčastěji miminka trápí koliky, nadýmání neboli prdíky:

  • Obecně se doporučuje vynechat čerstvé pečivo (výrobky obsahující kvasnice), nadýmavou zeleninu (květák, zelí, kedlubna, kapusta), luštěniny (hrách, neloupaná čočka, fazole), aromatické potraviny (cibule, česnek, pórek, pažitka), bublinkové nápoje.
  • Nadýmání může způsobit také větší množství mléka (více jak ¼ litru)
  • Často platí, že to co nadýmá maminku, bude způsobovat problémy i miminku

Vyrážka, kopřivka, exém:

  • Tropické ovoce, zejména citrusy (pomeranč, citrón, grep, …), ale i jiné (kiwi, …)
  • Drobné ovoce s kyselou chutí (angrešt, rybíz, ostružiny), ale i jahody
  • Rajče a paprika – problém muže vyřešit tepelná úprava
  • Ořechy (mandle, pistácie, arašídy, apod.)
  • Opatrnost je třeba s kořeněním
  • Může jít také o alergickou reakci na bílkovinu kravského mléka
  • Nemusí se jednat o nějakou dlouhodobější alergii, ale je vhodné potravinu na chvíli vynechat a později zkusit nejprve jen v malém množství nebo tepelně upravenou

Zácpa:

  • Opět na každého zabírá něco jiného a je vhodné řídit se tím, co má vliv na maminku
  • Obecně platí omezit sladkosti
  • Takzvaně staví čokoláda, kakao, banány, borůvky, bílé pečivo, černý čaj, červené víno, bílá rýžebaby_3173961b
  • Naopak pomocníkem proti zácpě jsou často švestky, hrozny a ovocné šťávy

Alergie:

  • Jednoznačně platí vyhýbat se potravinám, které obsahují složku, způsobující alergii
  • Nejčastěji se objevují alergie na bílkovinu kravského mléka, sóju, lepek, vejce, …
  • Je potřeba číst příbalové letáky výrobků (někdy se divím, v čem všem je třeba lepek nebo mléko)
  • Problematické období je, než je zjištěna konkrétní alergie. Je vhodné poradit se s lékařem.
  • Maminka sama může vyzkoušet tzv. eliminačně-expoziční test, kdy nejprve na čas (minimálně týden) vyřadí ze stravy všechny potencionální alergeny a poté postupně pomalu jednotlivé složky zavádí a sleduje reakci miminka.

Moučnivka, kvasinky, mykózy:

  • Při kvasinkových obtížích (moučnivka v ústech miminka, zarudlá místa v kožních řasách, velké zarudlé opruzeniny, případně i zažívací problémy) je vhodné držet kvasinkovou dietu
  • Doporučuje se zejména zcela vynechat sladké (sladkosti, některé ovoce, buchty, marmelády apod.), nezakysané mléčné výrobky, bílou mouku apod.

Co tedy jíst?

Pokud miminko trpí některou z výše uvedených obtíží, je potřeba stravu tzv. vychytat.

  • O jídle přemýšlejte, některé věci si raději odepřete
  • V nouzi si pár dnů zapisujte vše, co jíte během dne a také případné obtíže dítěte, poté zkuste vysledovat problematické potraviny
  • Nejjistější je tzv. eliminačně-expoziční test, i když to vypadá, že musíte žít jen ze vzduchu
  • Neexistuje (bohužel) žádná tabulka, kde se dočtete, jak rychle se která potravina dostane do mléka. Je to opět individuální (záleží na vašem metabolismu) a různé u jednotlivých typů potravin.
  • Nejčastěji se udává doba 6-8 hodin, ale někdo vysleduje reakci třeba už za 1 hodinu, něco se může projevit třeba až za více než 20 hodin
  • Dceři vadilo mléko, když jsem si dala k snídani kakao, kolem 18. hod jsem hodně litovala (a v 22hod ještě víc), eliminačně-expozičním testem jsem vysledovala alergii na mléko, která u nás způsobovala bolesti břicha, nadýmání, zácpu a k tomu dlouhý noční pláč.
  • Jak děti rostou, obvykle jim vadí méně a méně věcí. Proto postupně zkoušejte (v malém množství) i potraviny, které v určité fázi miminku způsobovaly obtíže
  • Tipem mohou být rostlinná mléka (mandlové, rýžové, sójové, ovesné), které lze vytvořit i doma nebo koupit

1100_story_drsearsbreastfeedingbirthcontrol

Čím si pomoci?

Mateřství a obzvláště šestinedělí je pro některé ženy čas, kdy si v poledne vzpomenou, že se ještě nestihly nesnídat. Natož aby si pohlídaly příjem bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů v několika porcích během dne.

  • Není chybou sáhnout po vitamínech, aby nestrádala maminka ani miminko.
  • Existují speciální multivitaminové doplňky pro kojící ženy, na trhu jich je mnoho od různých značek (Femibion, Mamavit, Chytré miminko, Gravilakt, Calibrum, Centrum Materna, apod.).
  • Pro podporu kojení je možné pít čaj pro kojící ženy, doporučuje se také melta.
  • O problémech s nadýmáním miminka a jak mu pomoci se dočtete více v připravovaném článku. Maminka však může pomoci např. pitím fenyklového, kmínového nebo anýzového čaje.
  • Celkově upravit zažívání může pomoci užívání probiotik, prebiotik. Ty mohou jíst děti i maminky.

I u výrobků speciálně prodávaných pro kojící maminky je důležité vnímat reakce svého těla i miminka. Opět platí, že je to velmi individuální a to co jednomu pomůže, může druhému škodit. Kmín pomáhá při nadýmání, ale dceři naopak problémy způsoboval.

Hanka Jeřábková

Hanka Jeřábková: Maminka Lukáška (4/2012) a Verunky (9/2014). Můj čas teď naplňují děti a bylo to tak, i než jsem měla své vlastní, protože jsem pracovala jako učitelka na základní škole a potom v dětské knihovně. I na rodičovské dovolené chci něco vytvářet, proto ráda vyrábím a vymýšlím pro své děti, a proto jsem se zapojila do projektu chevali-baby.cz. Baví mě knihy, deskové hry, výlety, sport.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.